Sosiaalisen median käyttö työnhaussa

Nykypäivän työnhaun on mullistanut sosiaalisen median käyttö ja sen tuomat uudenlaiset piirteet. Ihmisillä on mahdollisuus tutustua ja verkostoitua uusiin ihmisiin ainoastaan parilla klikkauksella. Siinä, missä entisaikaan tarvitsi lähettää paperisia hakemuksia työn hakemiseen, onnistuu se nykyään hyvin laaditulla CV:llä sekä hakulomakkeen täyttämisellä. Motivaatiokirjeen rooli on kaikkein tärkein – henkilö kertoo siinä omin sanoin vahvuuksistaan sekä miksi hänet pitäisi valita. Omasta motivaatiosta ja kiinnostuksenkohteista voi kuitenkin helposti kertoa LinkedIn-profiilissa, jossa voi antaa itselleen tilaa kertoa vapaasti ammatillisesta osaamisestaan ja tavoitteistaan. Ennen työnhakua on hyvä lomailla, ja esimerkiksi Antalya on mahtava vaihtoehto!

LinkedIn mahdollistaa viestien kirjoittamisen ja vastaanoton

Kaikkein merkittävin uusi innovaatio hakijan kannalta on LinkedIn, joka on sosiaalisen median kannalta ylivoimainen ammattipalveluista puhuttaessa. Jo useita vuosia toiminut kanava on mahdollistanut tutustumisen ihmisiin, joita ei välttämättä olisi muuten tullut tavattua. Pyynnön lähettäminen onnistuu helposti yhtä nappulaa klikkaamalla, ja vieraidenkaan ihmisten lähettämiin pyyntöihin ei suhtauduta skeptisesti.

Jos elämäntilanteesi muuttuu tai jäät työttömäksi, on mahdollista kirjoittaa omalle hakusivustolle kiinnostuksesta työnhakuun. Niin omaan verkostoon kuuluvat kuin ulkopuolisetkin näkevät tällä tavalla, että nyt ollaan etsimässä uusia haasteita. Tällä tavalla on mahdollisuus saada yhteydenottoja tutuilta ja tuntemattomilta, jotka haluavat keskustella uusista haasteista.

LinkedIn on kenties kaikkein voimakkaimmin vaikuttanut headhuntereiden työhön. Heillä on mahdollisuus selata erilaisten työntekijöiden profiileja ja kontaktoida mielenkiintoisiin ihmisiin suoraan yksityisviestin lähettämällä. Tällä tavalla pääsee suoraan juttusille potentiaalisen uuden työntekijän kanssa. Voi olla niinkin, ettei työntekijä olisi muussa tapauksessa löytänyt kyseisen firman tarjoamaa työpaikkaa tai edes miettinyt yrityksen vaihtoa.

Tee YouTube-video

Hyvä nyrkkisääntö, joka kannattaa pitää mielessä, on mieleenpainuvuus. Mitä eksoottisempi ja innovatiivisempi tapa, sitä todennäköisemmin pääset lähelle lopputulosta! Mielenkiintoinen ja persoonallinen tapa lähestyä työnhakua on keksiä jotain luovaa – hyvä vaihtoehto on tehdä esimerkiksi YouTube-video, joka on kaikkien nähtävillä. Tällä tavalla voi kertoa itsestään omin sanoin ja esitellä omia vahvuuksiaan. Mielenkiintoinen tapa osoittaa omaa kielitaitoaan on esimerkiksi kertoa tarina kaikilla kielillä, joita itse osaa. Tällä tavalla viestittää omaleimaisella tavalla osaamistaan esitellen kaikkia vahvuuksia.

YouTuben kautta voi saada maailmanlaajuisestikin huomiota, joten sen voimaa ei kannata missään nimessä väheksyä. Ennen videon julkaisua on hyvä suhtautua omaan jälkeen kriittisesti ja vaikkapa näyttää se jollekin tutulle, jotta mahdolliset virheet ja epäkohdat jäävät huomaamatta. Kielikukkasten välttäminen on hyvin tärkeää muita kieliä puhuttaessa, jotta oma osaaminen ei joudu noloon tai kiusalliseen valoon.